2012 Helsingin Poetiikkakonferenssi: Mörkö

25.–26.8.2012

Annantalo, Annankatu 30, Helsinki

Siirry suoraan ohjelmaan
Siirry suoraan konferenssikarttaan

Esittely

Vuonna 2012 Helsingin Poetiikkakonferenssin teemana on Mörkö; tekstuaaliset, todelliset, kuvitellut, historialliset, psykologiset, poliittiset, filosofiset aaveet, möröt ja peikot. Tällä terrorismin, ympäristökatastrofin, maahanmuuton, äärioikeiston, suvaitsemattomuuden ja salaliittoteorioiden aikana teema ei voisi olla ajankohtaisempi. Pelot, uhat ja vainoharhat inkarnoituvat hirviöiksi, joskus todellisiksi ja joskus kuvitelluiksi; uhkaavia mörköjä voivat olla postmoderni taide, syrjäytyvä nuoriso, öljyn loppuminen, sodat, internet ja poliittiset liikehdinnät.  Toisaalta hirviöt ovat aina olleet osa kulttuurimme kuvastoa, myös positiivisessa mielessä: kansan- ja populaarikulttuuriin kuuluvat olennaisena osana kauhu, gotiikka, kummitustarinat ja avaruusoliot.

Puhujat

Joyelle McSweeney on Notre Damen yliopiston kirjallisuuden professori ja monialainen runoilija ja kirjailija. Hän on perustanut yhdessä miehensä Johannes Göranssonin kanssa paljon huomiota saaneen Action Books -kustantamon ja julkaisee Göranssonin ja John Dermot Woodsin kanssa merkittävää Action, Yes -verkkojulkaisua, joka on tehnyt amerikkalaisille tutuksi mm. ruotsalaista nykyrunoutta. He ovat Göranssonin kanssa perustaneet myös taidetta, runoutta, estetiikan teoriaa ja kulttuuripolitiikkaa käsittelevän suositun Montevidayo-ryhmäblogin. McSweeneyn teoksia ovat romaanit Flet ja Nylund the Sarcographer sekä runokokoelmat The Red Bird ja The Commandrine and Other Poems. Hänen runojaan on julkaistu monissa arvostetuissa kirjallisuuslehdissä.

 

Reza Negarestani on iranilainen filosofi ja kirjailija, jonka geofilosofiaa, öljyä ja materialismia käsittelevä teoreettinen romaani Cyclonopedia (Re.press, 2008) on herättänyt laajaa keskustelua filosofien, kirjailijoiden ja taiteilijoiden keskuudessa. Tämä kauhua ja scifiä hyödyntävä fiktiivis-filosofinen tutkielma sisältää spekulatiivista teologiaa, poliittista demonologiaa ja filosofisia loitsuja. Negarestani on kirjoittanut laajalti nykyfilosofiasta ja taiteesta muun muassa Collapse ja CTheory aikakausjulkaisuissa. Tällä hetkellä hän kirjoittaa Cyclonopedian teoreettis-fiktiivistä jatko-osaa The Mortiloquist sekä geofilosofiaa ja universalismia käsittelevää filosofista monografiaa. Negarestani pitää esityksensä etäluentona videolinkin välityksellä.

 

A. W. Yrjänä on muusikko ja runoilija, jonka syvillä, usein mytologiasta, kansanperinteestä ja filosofisesta symboliikasta innoituksensa löytävillä, moniselitteisillä sanoituksilla on ollut suuri vaikutus kokonaiseen sukupolveen suomalaisen rock-musiikin ystäviä. Hänen runotuotantonsa on alusta asti käsitellyt oppineesti mutta elämänläheisesti länsimaisen sivistyksen perintöä, sen nykyisyyttä, menneisyyttä ja tulevaisuutta. Yrjänä on omalla tuotannollaan onnistunut luomaan siltoja runouden ja musiikin välille, mutta hän ei ole myöskään peitellyt humanistista, akateemista taustaansa, vaan päinvastoin yhdistänyt luontevasti taidetta ja tiedettä omassa ajattelussaan ja julkisessa toiminnassaan. Yrjänän runoteoksia ovat Arcana (Like, 1997), Rota (Like, 2000), Somnia (Johnny Kniga, 2003), Mechanema (Johnny Kniga, 2006) ja Angelus (Johnny Kniga, 2010). Hänen päiväkirjansa vuosilta 1995-2008 julkaistiin esseistisenä proosateoksena vuonna 2009 Johnny Knigan kustantamana.

 

Ohjelma

Lisää tietoa saat esiin klikkaamalla nuolta otsikon vieressä

Siirry suoraan Sunnuntaihin

Lauantai 25.8.

10:45Ovet auki
11:00Joyelle McSweeney
“That crazy lily is going to kill us”: Poetry’s Ex-Terminations and the Necropastoral
ENSali
12:15Lounas
13:15Sessiot
1. The monster as a cultural force (pj. Teemu Manninen) 

  • Iain Twiddy
    (Hokkaido University)
    Monstrous Bodies: Contemporary Cancer Poems
  • Finn Harvor, via skype
    (Hankuk University of Foreign Studies)
    Geo-monsters: Unseen forces and the Individual in time of Maximum Political Strain
  • Giulia Sandelewski
    (University of Birmingham)
    Of Men and Misfits – Putting the “Un” in Holy War
ENSali
2. Imagined monsters (pj. Virpi Alanen) 

  • April Elisabeth Pierce
    (University of Oxford)
    Infinite Desire: Vampires, Wendigos, and the Partly Other
  • Noel Sloboda
    (Penn State York)
    Our Rarer Monsters: What We Share with Monsters Past and Present
  • Fawaz Abdull Hafiiz Ali Jazim
    (University of Sana’a)
    The Monstrous in the Yemeni Folk Tales
ENAuditorio
15:00Kahvitauko
15:30A.W. Yrjänä
Luento
FISali
16:30Lauantain päätöskeskustelu
McSweeney, Yrjänä
EN/FISali
17:00Ensimmäisen päivän päätös

 

Sunnuntai 26.8.

10:45Ovet auki
11:00Reza Negarestani (via Skype)
The space that wasn’t me: from freaks of cognition to an unnatural history of imagination 
This talk focuses on the role of neurocognitive organization of space within what we can identify as ‘uneasy imagination’ – that is, creative disturbances and instabilities within the constructive horizon of imagination which are often associated with psychological terror, the metaphysical concept of horror, weirdness, monstrosity and dis-ease. By tracing the compositional, anticipatory and manipulative tasks of imagination to spatial cognition and subsequently, to certain ranges of neuro-biological activities, we shall have a more intimate look at the perception and creation of such uneasy moments in literary art through various mechanisms associated with imagination as an involved imagery simulation. Beneath the uncanny and the weird lies a warp of irresolvable tensions arising from the action of the subject equipped with a somatic field within space as a manifold of possibilities. Rather than enforcing the pure assimilatory exteriority of space in the form of mimesis or mimetic synthesis / creativity, the trauma of space forces the subject toward a traumatic synthesis via ‘hypothesization of space’ where instabilities, instances of vagueness and contingencies associated with acting in space are amplified. It is in the organization of space by way of hypothesis that the order of the weird is manifested and germs of a monstrous concept of imagination are conceived.
ENSali
12:30Lounas
13:30Sessiot
3. The Poetics of the Monstrous in Theory and Practice (pj. Teemu Manninen) 

  • Johannes Göransson
    (University of Notre Dame)
    Translation
  • Nicholas Karavatos
    (American University of Sharjah)
    Frankenstein’s Techno-Dada: The Hilarious Monstrosities of Flarfism
  • Jaman A. A. Alghamdi
    (University of Albaha)
    Wrestling the lion in Arabic poetry
ENSali
4. Kirjallisuuden ja kulttuurin möröt (pj. Virpi Alanen) 

  • Riikka Ylitalo
    (Jyväskylän yliopisto)
    ”Joka puolella käsiään levitteleviä eichmanneja” – Pentti Saarikosken 1960-luvun möröt
  • Hanna Gullichsen, Maija Muinonen, Elli Salo, Miira Niskakangas
    Some-bodies: Esitysessee muoti- ja lifestyle-blogien naisista
  • Tiina Käkelä-Puumala
    (Helsingin yliopisto)
    Vainajilla on asiaa eli aaveet kirjallisuudessa

FIAuditorio
5. The Monstrous Novel (pj. Kimmo Kallio) 

  • Tzvetomila Pauly
    (University of Zagreb)
    The Seductive Terror of Virtuality in Viktor Pelevin’s The Helmet of Horror
  • Marija Semjonova
    (University of Latvia)
    Johanna Sinisalo’s Novel “The Hill- Man or Before the Sunrise is not Allowed” and the Construct of Postmodern Monsterhood: a Short Insight
  • Agnieszka Miksza
    (University of Lodz)
    Jeanette Winterson’s Prose Poetry – Rebirth of the Loch Ness Monster

ENSanataide-luokka
15:00Kahvitauko
15:30Sunnuntain päätöskeskustelu EN/FISali
16:00Claus Ankersen
Runoesitys
ENSali
16:15Hyvärinen Viitahuhta
kitara-saksofoni-improvisaatio
Sali
17:00Konferenssi päättyy

 

 

Konferenssialue

Alta löydät tämän vuotisen Helsingin Poetiikkakonferenssin interaktiivisen Google-kartan. Voit liikutella karttaa ja muuttaa sen mittakaavaa. Alkuperäinen Google-kartta löytyy osoitteesta bit.ly/HelsinkiPoeticsMap

Selite

  • Sininen: Hotellit
  • Violetti: Budjettimajoitus
  • Keltainen: Lounaspaikat
  • Punainen: Päivällispaikat
  • Pinkki: Runokuun iltaohjelma


View larger map

  • Helsingfors Poetik Konferens